recent
أخبار ساخنة

أعطال الخلاط الكهربي ومعلومات هامه

ادمن
الصفحة الرئيسية
الخلاط المنزلي او الخلاط الكهربائي واحد من اهم الاجهزة المنزليه لست البيت فيوفر كثيرا من الجهد في المطبخ وتعطل الخلاط يعتبر مشكله حقيقيه لربه المنزل حيث ان هيكون مطلوب منها انها تقوم بدور الخلاط بشكل يدوي كما كان يفعل الاجداد واليوم هنوضح اهم اسباب عدم عمل الخلاط او اشهر الاعطال وكيفيه التعامل معها ومعرفه العطل الموجود قبل ارسال الخلاط للفني ودفع مبلغ كبير في الصيانه .
أعطال الخلاط الكهربي ومعلومات هامه
أعطال الخلاط الكهربي ومعلومات هامه 

أعطال الخلاط الكهربي ومعلومات هامه 


 اولا كيف يعمل خلاط الطعام المنزلي 
ببساطه جدا الخلاط عباره عن موتور مثبت في جسم الخلاط بيتم تركيب الشفشق علي هذا الجسم وبيكون داخل الشفشق سكين الخلاط وتكون متصله من اسفل الشفشق مع الموتور عن طريق جلده الخلاط  وعند توصيل الكهرباء للموتور عن طريق كابل الخلاط سيعمل الموتور وتدور جلده الخلاط وبالتالي تدور معها سكينه الشفشق .

وللتحكم في عمل الخلاط بيكون فيه مفتاح وظيفته انه يفصل الكهرباء (او يوصلها) عن موتور الخلاط وقت الحاجه وبس


هذه هي الفكره الاساسية لعمل الخلاط و مكونات الخلاط الكهربائي الرئيسية و طبعا هنوضح اكثر اثناء ذكر الاعطال

اولا يجب التأكيد علي ان صيانه اي جهاز كهربائي هي مهمه فني الاصلاح وليس مهمه ربه المنزل ولكن الموضوع تعريفي فقط.


أعطال الخلاط الكهربائي المنزلي  


1- الخلاط لا يعمل

1- اول حاجه يجب التأكد من وجود كهرباء في البريزه (المقبس) الموجود في الحائط وهذا يكون من خلال وضع جهاز اخر شغال مثل شاحن الموباييل لو اشتغل يبقي الكهرباء المنزليه سليمه والمشكله في الخلاط نفسه .

2- فيشه الخلاط
 فيشه الخلاط وظيفتها نقل الكهرباء من البريزه الي كابل الخلاط وبالتالي لو السلك فك داخل الفيشه او تلفت لن يعمل الخلاط وهنا بنعرفها عن طريق فتح الفيشه والتأكد من سلامه توصيل الاسلاك زان الفيشه مش محروقه واحيانا يتواجد داخل الفيشه فيوز من الممكن انه يكون تالف وهذا نادرا ما يحدث.

3- كابل الخلاط
وجود قطع في كابل الخلاط هيمنع مرور الكهرباء الي الموتور وبالتالي لن يعمل , وبيتم فحص السلك بالنظر والتأكد من عدم وجود اي قطع  وفني الاصلاح بيقيس السلك بجهاز فحص اسمه الافوميتر ولو لاقه بايز بيغيره .

4- عدم تركيب الشفشق بطريق صحيحه
اغلب الخلاطات حاليا تعتمد علي وجود مفتاح امام خفي في مكان تركيب الخلاط مع الشفشق بحيث اذا تم تركيب الخلاط بشكل غير محكم لا يعمل من باب الامان وفي نفس الوقت للحفاظ علي جلده او كاوتشه الخلاط .

5- تلف مفتاح الخلاط  او اللوحه الالكترونية
في الخلاطات القديمه او الخلاطات محدوده الامكانية بيكون هناك مفتاح واحد او مفتاحين او اكثر بحيث ان كل مفتاح يكون سرعه محدده لو حدث وتلف المفتاح لن يعمل الخلاط وطبعا في  الخلاطات الحديثة بتكون لوحه الكترونية واحيان بيكون للخلاط شاشه (الخلاط الديجتال) لو تلفت الللوحه الالكترنية لن يعمل الخلاط.

6- مشكله في موتور الخلاط
لو الموتور فيه مشكله  تجعله لا يعمل فايضا الخلاط لا يعمل ولو الخلاط حديث شويه هتلاقي لمبه البيان (الخاصه بالعلام بوجود كهرباء) منوره ولكن الخلاط لا يعمل  وفي بعض الخلاطات بيكون هناك حساس حراره بحيث ان لو الموتور سخن جامد جدا يفصل الحساس الحراري الكهرباء عن الموتور للحفاظ على الموتور ولما الموتور يبرد يمكن تشغيل الخلاط مره اخري ويجب تبديل الحساس في حاله تلفه وايضا الموتور بيشتغل عن طريق شربون الخلاط  وده لو تلف بيتم تغيره .



2-الخلاط بيسرب من دورق خلاط  
احيانا يحدث شرخ في دورق او شفشق الخلاط هنا يجب تغير الشفشق بأخر من نفس النوع والموديل له نفس المواصفات .


3- الخلاط بيعمل صوت عالي عند التشغيل 
من المكن ان السبب ييكون عدم تركيب الشفشق بطريقه صحيحه او ان جلده الخلاط  فيها مشكله ومش داخله كويس في ترس  الشفشق.ومن الممكن ان يكون في مشكله في موتور الخلاط .

4-رائحة شياط من الخلاط 
مشكله كبيره ممكن تكون بسبب احتراق موتور الخلاط حيث ممكن يكون السبب وجود سوائل وصلت لملفات الموتور ويجب فصل الخلاط عن الكهرباء فورا .


google-playkhamsatmostaqltradent